BN 30R - Motorová lokomotiva [ Muzejní exponát ]
Lokomotiva je novější verzí lokomotiv BN 30 a BN 30U, s kterými má shodný rozvor, průměr náprav a naftový motor s převodovkou. Vyráběla se ve čtyřech modifikacích, s úzkým a širokým rámem a s kabinou strojníka nebo bez ní. Startování naftového motoru se provádělo pomocí startéru z baterií, umístněných před vodním chladičem. nebo v případě potřeby i ručně, klikou. U prvních lokomotiv byla přední kapota i stanoviště strojníka shodné jako u typu BN 30U. Lokomotiva je stejně jako její předchůdkyně stavěna pro těžké provozy průmyslových podniků. Jedná se o velice rozšířený typ průmyslové úzkorozchodné lokomotivy, s kterou jsme se mohli setkat v mnoha podnicích nejen u nás, ale i v oblasti bývalé NDR, kam byly tyto lokomotivy vyváženy.
Muzejní "Erko" pochází z rašelinových dolů v Hoře svatého Šebestiána, kam bylo dodáno v roce 1961 z ČKD Radotín. Odtud bylo stejně jako místní třícítka prodáno MŠLZ pro posun na Hřebči. V roce 1991 je obě odkoupilo MPŽ. BN 30R se stala první provozní lokomotivou muzea. V letech 1992 - 1996 jezdila na zahradě v Brně. Do Mladějova byla převezena společně s dalšími čtyřmi lokomotivami MPŽ.
Muzejní "Erko" pochází z rašelinových dolů v Hoře svatého Šebestiána, kam bylo dodáno v roce 1961 z ČKD Radotín. Odtud bylo stejně jako místní třícítka prodáno MŠLZ pro posun na Hřebči. V roce 1991 je obě odkoupilo MPŽ. BN 30R se stala první provozní lokomotivou muzea. V letech 1992 - 1996 jezdila na zahradě v Brně. Do Mladějova byla převezena společně s dalšími čtyřmi lokomotivami MPŽ.
UMÍSTĚNÍ
- Území obce: Mladějov na Moravě
- Správní obvod 2: Moravská Třebová
- Správní obvod 3: Moravská Třebová
- Území NUTS 4: Okres Svitavy
- Území NUTS 3: Pardubický kraj
- Území NUTS 2: Severovýchod
- Turistická oblast: 29 Svitavsko
- Turistický region: Východní Čechy
DALŠÍ INFORMACE: http://www.mpz.cz
Typ záznamu: Muzejní exponát
AKTUALIZACE: uživatel č. 685 org. 2, 14.03.2005 v 14:47 hodin