[Hlavní strana] [Rejstřík informací] [Nabídka reklamy] [Kontakt] [Pro registrované]

Návrat na hlavní stranu

Výletní vláček na Osoblažce dojezdil.

Parní lokomotiva, supíci po trati mezi zlátnoucím zlátnoucím obilím a táhnoucí za sebou nesourodou, leč atraktivní změť historických vagonků - takový pohled nabízí po celé prázdniny osoblažská úzkokolejka.

Atmosféra jako z půlky minulého století přináší už třetí sezónu víkendové výlety po osoblažské trati, dopravu historickým vláčkem zde provozuje obecně prospěšná společnost Slezské zemské dráhy (SZD).

Tu letošní sezonu považují provozovatelé SZD za velmi zdařilou. "Rok 2007 byl vlastně už čtvrtý, kdy naše vlaková souprava vyjela na trať. První rok, tedy 2004, ale oficiálně nepočítáme, považujeme ho za nultý, zkušební. Potřebovali jsme zjistit , jaký bude zájem a jaké služby budou cestující potřebovat," vzpomínal na začátky Jaromír Foltýn, jehož firma Olpas je také podílníkem SZD.

V roce 2004 přepravily výletní soupravy za celou sezonu pouhých 500 pasažérů, někdy vlak vyjížděl třeba jen se čtyřmi pasažéry. Letos už jich bylo více než dva tisíce. Poslední srpnovou sobotu bylo nástupní nádraží v Třemešné doslova v obležení, na výlet zde čekalo asi tři sta zájemců, takže červená čepička výpravčího v davu lidí téměř nebyla vidět. "Původně měla v sobotu jezdit parní lokomotiva Resita, v neděli dieselový Faur. Letos jsme museli pro velký zájem zařadit do sobotní soupravy i zapůjčené vagóny a dieselovou lokomotivy jako pomocnou ," pžiznal se Jaromír Foltýn.

Téměř polovinu pasažéru letos tvořili turisté z Polska. Od té doby, co polské noviny přinesly o této atrakci několik pochvalných článků, bývá parkoviště v Třemešné plné polských aut. "Takový zájem nás přivedl k myšlence, že bychom mohli trať prodloužit až do polských Raclawic. Původně tam měla vést, ale k její stavbě už nedošlo. Prošli jsme si těch chybějících devět kilometrů a není to nereálné. Stačí sehnat potřebné finance. Polští turisté by pak mohli nastoupit na svém území a z Třemešné by se mohli vrátit klasickým vlakem. Našim dalším cílem je možnost na této úzkokolejné trati provozovat běžnou přepravu.," svěřil se Foltýn.

Kromě železničních fanoušků mají největší zájem o sobotní výlet s parní mašinkou děti. "Je úžasné pozorovat děti, jak lokomotivu zkoumají a téměř, že to není hračka nebo maketa," pokračoval Jaromír Foltýn. Střední generace, která páru na železnici ještě pamatuje, zase nostalgicky vzpomíná na své dětství, kdy kouř, saze a sršící jiskry byly součástí cestování vlakem. Výlet po osoblažské úzkokolejce je skutečnou raritou. V České republice mají podobnou raritu už jen v jindřichohradecku. Osoblažka je, ale jediná v síti Českých drah, která zajištuje běžnou osobní přepravu. Dnes už má historický vláček své odježděno a podzim, zimu i jaro přečká ve svém novém depu v Třemešné, kde ho čeká údržba. Příští rok na konci června, při oslavách Dne dráhy Třemešná - Osoblaha, opět vyjede. A protože to bude rok jubilejní, Osoblažská dráha oslaví 110 let, chystají SZD další vylepšení a zpestření cest malebnou krajinou Osoblažska.

Krnovské noviny REGION ze dne 4.září 2007

Z KALENDÁŘE AKCÍ:

Zveřejněno 06.09.2007 v 10:58 hodin



Copyright 1998-2019 © databanka.akci.cz